A 7 főbűn közül kettőnek van kimondottan testi vonatkozása. Az egyik a bujaság, a másik a torkosság. Van még egy bűn, ami a testtel is kapcsolatos, ez pedig a jóra való restség. A jóra való restség azonban a lélek bűnével kezdődik, és a lustaságnak az a formája, amikor valamiről tudom, hogy jó lenne, de kényelemszeretetből nem teszem meg. Ez inkább lelki mulasztás. A torkosság azonban egy biológiai szükséglet kielégítéséhez kapcsolódik, s az ember maga ellen vét vele. Ez az igazán nagy egyedisége a torkosságnak.
Maga ellen vét vele
Amikor a tékozló fiú hazatér, fontolgatja, hogy mit mondjon édesapjának. Arra gondol, hogy vétkezett az Ég és apja ellen. Nem beszél arról, hogy maga ellen is vétkezett, amikor elherdálta vagyonát vagy amikor a sertések eledelére vágyott. (Vö. Lk 15,18) És jól teszi, hogy nem beszél róla. Ugyanis mindaz, aki az Ég ellen vétkezik, megsérti Isten rá vonatkozó tervét. Aki pedig nem úgy él, ahogy Isten tervében volt, az saját magára hoz rosszat. Vagyis, ha valaki biztos abban, hogy vétkezett az Ég ellen, az maga ellen is vétkezett. Aki egészségét rombolja, mert fegyelmezettlenül táplálkozik, az maga ellen vét. Pedig…
A megterített asztal
A torkossággal ellen nem fogyókúrával kell védekezni. A torkosság ellen az étkezés megszentelésével kell védekezni. A magyar parasztok azt mondták, hogy megadjuk a módját az ebédnek. Megadni a módját azt jelenti, hogy megterítünk, kezet mosunk, felöltözve asztalhoz ülünk és imádkozás után késsel-villával táplálkozunk. Aki papírdobozból pizsamában pizzát fogyaszt, az nem adja meg a módját. Aki nem adja meg a módját, az nagyon közel kerül ahhoz, hogy torkos legyen.
Jézus enni adott
A korai keresztények tartózkodtak attól, hogy a pogány szertartásokban bemutatott áldozati adományból egyenek. (Vö. 1Kor 8) Ugyanakkor a kereszténység születésének első napjától ették Krisztus testét. Jézus, mielőtt önként feláldozta magát, saját testét adat kenyér színe alatt táplálékul. Jézus tehát enni adott. Önmagát adat enni. Aki a torkosság miatt más nagy bűnt követ el, az könnyen eljuthat abba az állapotba, hogy nem járulhat szentségekhez. Vagyis a táplálkozással kapcsolatos bűn kizárja őt a jézusi lakomából.
A szív bőségéből szól a száj
De hol keletkezik egy emberben a torkosság bűne? Bármilyen furcsa a testi bűnök is a szívünkben keletkeznek. A torkosság abból fakad, hogy az étkezés, melyet Isten élvezetesnek akart, olyan élvezetet ad, amiről semmi másért nem tudunk lemondani. A szívünkben nincs elég szeretet. Nem Isten után vágyunk elsősorban. Az ember pedig nem létezik vágyak nélkül. Az ember ugyanis önmagának nem elég. Amikor Jézus azt mondja, hogy a szív bőségéből szól a száj, akkor azt állítja, hogy a szív tele lehet jósággal, azaz Istennel, és akkor róla fog beszélni. A torkosság olyan pótcselekvésekhez vezet, amelyek a betöltődés, a telítettség illúzióját adják. Érdemes illúziókban élni?
Rákóczi Piroska