2024.május 25.
Orbán, Gergely

ELEMZÉS: A Nyugat-barát dezinformáció térnyerése – A piszkos trükkös kampányok nem korlátozódnak csak Oroszországra

Facebook
Email
Telegram
Twitter
VK
Nyomtat
89790ff6 953d 4eea b134 bce3f7102db7 863x461

Adja hozzá a VDTA friss híreit a Google hírfolyamához

Ma a „dezinformációs háborúk” két táborra oszthatók

Az UnHerd erről szóló teljes elemző cikkét lefordítottam számotokra. (VilagHelyzete)

Amikor az Egyesült Államok külügyminisztériuma   2018 őszén elindította Irán-dezinformációs projektjét , azt az ellenséges külföldi propaganda elleni háború új fegyvereként értékelték.

A diaszpórában élő irániakból álló személyzettel és a kezdeti 1,5 millió dolláros állami támogatással indított online akció célja az volt, hogy semlegesítse a Nyugatról szóló iráni „hazugságokat”„valós idejű ellen narratívákkal és igazmondásokkal”.

Sőt, ezt úgy érné el, hogy felerősíti a „bátor irániak hangját és tetteit, akik leleplezik a rezsimet, hogy az valójában milyen gonosz”. Legalábbis ez volt a nagyszerű ötlet.

A valóság némileg más volt.

A tényellenőrző szolgálat néhány hónap leforgása alatt maga is összeesküvés-elméletek és lázító rágalmazások forrásává vált és a munkatársakat azzal vádolták, hogy zaklatják Trump amerikai szankciórendszerének megerősítésére vonatkozó döntéseinek hazai kritikusait. 

  • A Dovish amerikai aktivistákat elítélték az iráni rezsim melletti „lobbizásért”;
  • A Georgetown Egyetem adjunktusát, Ali Vaezt az iráni külügyminisztérium „ gyakorlatilag helyettesítő szóvivőjeként ” jellemezték ;
  • Jason Rezaiant, a  Washington Post  újságíróját, akit 544 napig fogva tartottak és kínoztak Teherán hírhedt Evin börtönében, azzal vádolták, hogy „ rendszerszintű dezinformációt terjesztett ”. 
kep 71
kep 72

Ahogy egyre szaporodtak a hamis vádak, amelyek a BBC és a Human Rights Watch prominens személyiségeit célozták meg, a zavarba jött külügyminisztérium végül 2019 májusában  megvonta a projekt finanszírozását .

Több mint három évvel később a dezinformációval kapcsolatos aggodalmak olyan lázasak, mint valaha, a projekt felemelkedése és bukása továbbra is tanulságos, hogy mi történhet, ha a nyugati kormányok közpénzt fordítanak a leküzdésre a dezinformáció elleni harc nevében.

Ma a „dezinformációs háborúk” két táborra oszthatók.

  1. Az egyik sarokban vannak azok, akik úgy vélik, hogy az orosz, iráni vagy kínai online propaganda nemcsak tényszerűen hibás, hanem a veszélyes valótlanság új formája, amelyet szakértő inkvizítoroknak kell lelepleznie és semlegesítenie.
  2. A másikban ennek a megközelítésnek a kritikusai rávilágítanak arra, hogy a média inkvizícióként vagy csatatérként való kezelése mennyire  ellentétes a demokráciával . Valójában, amint azt sok újságíró felfedezte, a nyugati kormányok gyakran használják a félretájékoztatás kísértetét a  hazai kritikusok megfigyelésére és a közösségi média cenzúrájának  kikényszerítésére  .

Mindkét fél azonban figyelmen kívül hagy egy fontos pontot:

A dezinformáció nem a külföldi despoták egyedülálló csodafegyvere.

Más országokban a nyugati kormányok és a nyugatbarát partizánok ugyanúgy hajlandóak tisztességtelen és pusztító propagandát folytatni.

Az amerikai hadsereg például hamis közösségi médiafiókokat telepített, hogy bizonyos üzeneteket külföldre toljon, akárcsak Oroszország. Tavaly kiderült, hogy  a Pentagon arra használta  őket, hogy ellenőrizetlen pletykákat terjesztsen arról, hogy Irán ellopja  afgán menekültek szerveit.

kep 73

A tavalyi  Twitter Files üzenetei  azt is felfedték, hogy a katonai tisztviselők arab állampolgároknak adták ki magukat a jemeni szaúdi invázió védelmében.

🔴 A nyilvánosság előtt zajló szabadságharcos retorika ellenére az Egyesült Államok kormánya ugyanúgy hajlandó piszkos trükköket bevetni a baráti zsarnokok szolgálatában.

Eközben a választók nagyrészt nincsenek tudatában annak, hogy adópénzeiket hazugságok, hamis információk és nyílt rágalmazások terjesztésére használják fel.

Kuba

2019-ben botrány robbant ki, amikor a Radio y Televisión Martí, az Egyesült Államok állami tulajdonában lévő, a kubai közönséget célzó műsorszolgáltató egy antiszemita slágert adott ki Soros Györgyről, a liberális milliárdosról, amelyben a „rugalmas erkölcsű, nem gyakorló zsidóként” írták le.

Ez volt a tipikus összeesküvés-elmélet a spanyol nyelvű antikommunista médiában, amely gyakran sötét fantáziákat áraszt a baloldali „boszorkányság” és a „zsidók és feketék” eljövendő diktatúrájáról.

A Radio y Televisión Martí több riporterét elbocsátották a Soros-jelentés miatt és az ellenőrzés megállapította, hogy az állomás tele van „ rossz újságírással ” és egyoldalú „propagandisztikus” tudósításokkal. 

Ez utóbbi vád volt természetesen a lényeg.

Az Egyesült Államok kormányának kifejezett politikája – amelyet az 1996-os  Helms-Burton-törvény vázol  fel – a rendszerváltás folytatása Kubában.

A Rádió y Televisión Martí, amelyet száműzött kubai disszidensek vezetnek, akik közül néhányan hosszú és megrázó időszakokat töltöttek börtönben, állítólag felbosszantja a kubaiakat. Az volt a hiba, hogy rossz célpont ellen tette ezt.

Hasonló téves számítások a Közel-Keleten is fellángoltak.

2021-ben  az Al-Hurra , az Egyesült Államok kormánya által finanszírozott arab nyelvű műholdas TV-csatorna arról számolt be, hogy

az Al-Khoe’i Foundation, egy londoni jótékonysági szervezet, amely egy Az iráni kormány teológiájával ellentétes síita iszlám törzs „ terrorizmust terjeszt ” Teherán nevében.

A történet egy homályos izraeli agytröszt papírján alapult, tele hanyag logikai ugrásokkal, ténybeli hibákkal és síitaellenes paranoiával.

Itt a csatorna a “tömegigénynek játszott”:

Az Egyesült Államok külügyminisztériuma, amely megpróbálja fenntartani a jó kapcsolatokat Iránon kívüli síita papokkal, arra törekszik, hogy elfedje magát, és arra kényszerült, hogy  külön nyilatkozatot adjon ki,  amelyben megerősítette, hogy „Az Al-Khoe’i Alapítvány egy jól ismert nemzetközi jótékonyság, oktatási szervezet”.

❌ Az amerikaiak eleve nincsenek tudatában annak, hogy ők finanszírozzák ezt a propagandát.

🔴 A Smith-Mundt törvénynek nevezett háború utáni jogszabály célja az volt, hogy tűzfalat hozzon létre az amerikai társadalom és a kormány külföldre szóló műsorszolgáltatói között, hogy elkerülje a szovjet típusú hazai manipuláció látszatát.

⚡️ A Smith-Mundt törvény arra is utasítja az Egyesült Államok kormányát, hogy „a lehető legnagyobb mértékben” használjon „magánügynökségeket” propagandájához.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy sok pénzt kell beleölni olyan rossz hírű aktivista csoportokba, mint az Iran Dezinformációs Projekt és ennek más országokban működő megfelelői.

🚨 De az összeesküvés-elméletek bevetése a nyugati ügyek előmozdítására soha nem volt bölcs taktika.

Bár a dezinformáció rövid távon népharagot szíthat és alááshatja a kormányokat – a nyugati vezetők által támogatott célokat –, hatalma ezzel véget is ér.

Az a mozgalom, amelyet káprázatos vezetők irányítanak, de fantáziák tartanak össze, nem képes hosszú távú változást elérni.

Gondoljunk csak a kínai Fálun Gong vallási mozgalomra, amely szörnyű üldöztetést szenvedett el a pekingi kormány részéről és külföldön az egyik leghangosabb ellenzéki frakció lett.

Úgy tűnt, hogy kevés figyelmet fordítanak arra, hogy a Fálun Gong tanai közé tartozik az  alakváltó idegenekbe vetett hit vagy a fajok közötti házasság ellenzése.

📍 Sokan nem tudják és a Soros-féle Open Democracy szerint a mozgalom újsága,  az Epoch Times a félretájékoztatás forrása legyen szó a koronavírusról, a gyermekkereskedelemről és más témákról.

https://www.opendemocracy.net/en/epoch-times-media-giant-youve-never-heard-of-and-why-you-should-pay-attention/

Egy dolog támogatni a Fálun Gongnak azt a jogát, hogy disszidens hitet valljon; egy másik, hogy kinevezzük a kínai internetes cenzúra feltöréséért felelős csoportnak. 

Az Egyesült Államok kormánya nem lankad és továbbra is befektet a titkos közösségimédia-fiókok hatalmas seregébe szerte a világon.


Továbbra sem világos, hogy ez pontosan mekkora kiterjedésű, bár  a Stanford Internet Observatory tavalyi jelentése feltárta, hogy az Egyesült Államok kormánya milyen tartalmakat terjeszt titkoltan.

https://public-assets.graphika.com/reports/graphika_stanford_internet_observatory_report_unheard_voice.pdf

  • A magukat “független médiának” álcázott szereplők valódi hírportálokat plagizáltak, majd orosz- vagy iránellenes beszédtémákat adtak hozzá.
  • A hálózat még egy hamis újságírót is szerepeltetett, akinek a képe egy Puerto Ricó-i színésznő portréja volt, akit közép-ázsiai kinézetűre photoshoppoltak.
  • Másutt egyes oldalak az iráni nacionalizmust népszerűsítették az iráni közönség előtt, azzal érvelve, hogy az Iszlám Köztársaság elszívja az ország erőforrásait a külföldi megbízó uralkodók kedvéért.
  • Mások irániellenes nacionalizmust szítottak a szomszédos országokban és azt állították, hogy Irán kimeríti az iraki vízkészleteket és telepumpálja Bagdad utcáit kristály-meth kábítószerrel.

🔥 Mindezek egyike sem sugallja azt, hogy a propagandát el lehet vagy el kellene törölni.
Végül is évszázadok óta a propaganda a külpolitika és a háború eszköze.🔥

Azt azonban megmutatja, hogy a dezinformáció problémája nem egyedi egyik politikai rendszerben sem: ez nem a demokrácia és az autokrácia kérdése.

A nyugati kormányok és politikusok ugyanolyan propagandát folytatnak, mint minden kormány és politikus. Ha a dezinformáció valóban veszélyt jelent a nyugati társadalomra, akkor harcos kritikusai rosszul tennék, ha otthon kezdenék alkalmazni.

A teljes cikket fordította és szerkesztette: A VilagHelyzete alapító szerkesztő újságírója

Forrás és eredeti cikk címe: UnHerd / Wall Stream Journal

Forrás:vilaghelyzete

Mi a reakciód?
👍tetszik
0
👍tetszik
👎nem
0
👎nem
💘szeretem
0
💘szeretem
😡dühítő
0
😡dühítő
😂vicces
0
😂vicces
😮húha
0
😮húha

Vélemény, hozzászólás?

Iratkozzon fel a Védett Társadalom Alapítvány hírlevelére!

Adja hozzá a VDTA friss híreit a Google hírfolyamához

További cikkek