A kereszténység történetében mindig keletkeztek olyan kisebb-nagyobb közösségek, amelyeknek tagjai lelkiismereti okokból nem katonáskodtak. Ezeknek a csoportoknak a tagjai általában leegyszerűsítő történelem és üdvtörténet szemlélettel rendelkeztek. A pacifista keresztények bűnnek tekintették, ahogy ők mondták, „az oltár és a kard” összefonódását. Én azt gondolom, hogy a háború és az abban való keresztény részvétel sokkal bonyolultabb kérdés ennél. A katolikus egyház a hívek háborúban való részvételéről részletes tanítást ad. Ez azonban az egyes ember felelősségével foglalkozik. Azonban?
A döntési szintek
Az összes hadsereg hierarchikus felépítésű. Ez azt jelenti, hogy különböző döntési szintek vannak benne. Azt is jelenti, hogy ezeknek a döntési szinteknek általában egy ember a feleőse. Vagyis, ha egy keresztény egyház az egyes emberek viselkedési normáit írja le, akkor tökéletesen helyesen jár el. Ugyanis minden háború elkezdését egy vezetői döntés határozza meg. A békéről pedig emberi tárgyalások során rendelkeznek. Éppen ezért állíthatjuk, hogy a béke megteremtése épp annyira egy Isten által megnyert szív ügye, mint egy átlagos édesapa szívének ügyei.
A szív tisztasága
Ezért könnyű belátni, hogy a világ békéjének kulcsa, hogy tiszta szívű politikusaink legyenek. Jézus erről így beszélt a tanítványoknak: „17Nem értitek, hogy ami a szájba kerül, a gyomorba jut, onnan meg a félreeső helyre? 18Az ellenben, ami elhagyja a szájat, a szívből származik, s ez az, ami beszennyezi az embert. 19A szívből törnek elő a gonosz gondolatok, a gyilkosság, a házasságtörés, a kicsapongás, a lopás, a hamis tanúság, a káromlás. 20Ezek szennyezik be az embert.” (Mt15, 17-20) A kérdés csak az, hogy mindezek a bűnök hogyan foglalnak teret maguknak az emberi szívben.
Az összeütközés szereplői
A keresztény tanítás a legrealistább világmagyarázat. Tudniillik nem úgy látja a történelmet, mint valami elvont jó és valami elvont rossz örök küzdelmét. Nem is úgy beszél róla, mint az emberek egymás elleni harcáról. A keresztény világképben vannak az emberen és Istenen kívüli szereplők is: a tiszta szellemek. A szerető szellemi létezők: az angyalok, és a bukott szellemi tényezők: az ördögök. Az angyalok buta lázadása, amitől ördöggé válnak épp úgy tényező a világtörténelemben, mint az atombomba ledobása. A gonosz nagy csábítók műve, hogy az emberi szív elromolhat. Olyan emberi szívvel élő vezetőink is vannak, akik meglopták magukat, amikor eladták a lelküket a gonosznak. Tőlük várunk békét?
Kinél van a béke zálogja?
Mindenkinél. Nem a békeharcosoknál. Mindenkinél, aki életét Isten rá vonatkozó terve szerint vezeti, van e két fillér a béke árából. Azt a két fillért kell odaadnia Istennek, mint ahogy a bibliai özvegyasszony adat oda a templom perselyébe. Ez van, akinél imát jelent, van, akinél gyerekek nevelését, van, akinél a fertőzések megelőzése érdekében végzett takarítást. Nincs olyan kis ember, aki ne tudna valamit tenni a béke érdekében. Kalkuttai Teréz anya mondta, hogy nem tudunk nagy tetteket tenni, kis tetteket tudunk tenni, nagy szeretettel. A lényeg az, hogy ne fáradjunk bele. Minden normális ember békét szeretne, és a normálisok többségben vannak. Minden eső eláll egyszer…
Rákóczi Piroska