Mióta ember él a földön, vannak fájdalmai, sebei, bajai. Néha szorong, máskor tettre kész, és ezek alapján meg is fogalmazza magának, hogy a világ nem tökéletes. És a végén fölveti a kérdést, hogy ki tehet róla.
A reklám és a szociálisan érzékenyek
Sok embernek nincs kimondott értékrendje. Az emberi jelenségekről a médiából szerzett ismeretei alapján mond vagy éppen nem mond ítéleteket. Ezért minden, ami a médiából jön, miközben az ő szabadságának jogosságát, fontosságát és nagyszerűségét hangoztatja, valójában neveli őt.
Például arra, hogy minden rosszért, ami történik vele, a környezete, a neveltetése, a törvények, vagyis a társadalom felelős. Ezzel a tétellel az a baj, hogy sok igazság van benne, de nem ez a teljes igazság. Minden esetre az emberek gondolkozásába annyira beívódott, hogy ők nem felelősek a világban tapasztalt rosszért, hogy a reklámszakemberek azt tanácsolják a falánk gyerekeknek, hogy az édesség eltüntetése után fogják az egészet a nyuszira. És a gyerekek azt tanulják, hogyha valami rosszat tesznek, ügyesen rá kell fogni valakire és kész.
A heteroszexuális, fehér, keresztény férfi
Nem gondolom, hogy aki a nyuszis reklámot kitalálta, az valamilyen sötét szekta tagja. Nem. Ez az ember egy szánalmas kis marketinges, aki át van itatva hibás, bűnös nézetekkel. Az ő fejéből ennyi jön ki.
De tudom, hogy vannak a világon pénzes gazemberek, akik jó alaposan kikutatták, hogy az emberek hajlanak arra, hogy a rossz érzéseikért másokat tegyenek felelőssé. Rossz hírem van a számukra. A pszichológiára és a szociálpszichológiai kísérletekre teljesen feleslegesen költik a pénzt.
Ádám, az ősatya is azzal védekezett az Atyánál, hogy az asszony adott neki a tiltott gyümölcsből, ami igaz, gyávaság – de legalább nem kezdett bele abba a vitába, hogy ki harapott nagyobbat.
Az embernek tehát ősi reakciója, hogy keressen a bajokhoz egy okozót. Különösen fogékony erre kamasz korában. Ilyenkor kezdi a maga értékrendjét fölépíteni, a saját világképét megrajzolni. És ilyenkor egy gyors, instant magyarázat arra, hogy miért rossz a világ, igényévé válik. Milyen könnyű ilyenkor elhitetni vele, hogy minden rosszak okozói a fehér, heteroszexuális, keresztény férfiak.
Minden tinédzser fehér fiúnak van konfliktusa az édesapjával. Minden fehér bakfisnak van baja a fiújával. Így lányok és fiúk egyaránt könnyen meggyőzhetők arról, hogy mindenért, minden rosszért a heteroszexuális, fehér, keresztény férfiak felelősek.
S ha ezek a fiatalok látják is, hogy jellemzően nem a tősgyökeres európaiak késelnek a sokszínűségi fesztiválokon, akkor azt gondolják, hogy az a klíma felelős ezekért a tettekért, amit az ő szüleik létrehoztak. De miért éppen erre nevelik őket a média által?
A keresztény ember nehezen nevelhető át
Az Igenben egyszer megírta egy fiatal férfi, hogy miért lett antikommunista. Még egész kicsi korában történt, a szocializmus idejének derekán, hogy mesélte otthon, hogy milyen jó ember volt a Lenin bácsi. Az apja akkor azt mondta, hogy tudod, az a baj Lenin bácsival, hogy utálta Jézuskát.
Ennyi elég volt neki, és az igazság az, hogy nekünk is elég lehet, legyen szó bár Lenin bácsiról vagy a woke ideológusiról és követőiről.
De mi még föltesszük azt a kérdést is, hogy miért nem szeretik a nagy antikapitalisták és más Soros pénzéből fizetett aktivisták a kereszténységet. Egyszerű. A keresztény ember nagyon nehezen irányítható. Kis valószínűséggel lesz belőle konzumidióta.
Hetente hall jó és kevésbé jó homíliát vagy prédikációt, és főleg: személyes kapcsolatban van Istennel, akinek a létével egyébként a legtöbb társadalom átalakító aktivista tisztában van. Ahogy valószínűleg Néró is, amikor felgyújttatta Rómát, hogy a szörnyű pusztítást a keresztényekre foghassa.
Szóval, a mai gyakorlat, hogy fogjuk a bajokat a keresztényekre nem a modern idők ötlete. Egy római uralkodó is ennyit tudott kitalálni. A kérdés, hogy a keresztények meddig tűrik a rágalmazásukat.
A kereszténység türelme
Nem az a kérdés, hogy meddig tart az emberi türelem, a kérdés az, hogy vannak-e következményei a sunyiságnak, ahogy a keresztényeket rágalmazzák. Vannak-e következményei annak, hogy mindig be akarják csapni a fiatalokat. Hogy szembe akarnak fordítani egymással generációkat.
Vannak és lesznek még. A csábítóból, aki Ádámot és Évát rászedte, kígyó lesz és a föld porában csúszkál-mászkál. Ez azt jelenti, hogy számára az élettér a por. Ő kezdeményezett. Ő vajon kit okol?
Rákóczi Piroska