2025.július 26.
Anna, Anikó, Joakim
Hírek 🔊

Az utcai lámpáktól a drónokig: Hogyan akarja az IBM és a WEF globális vezérlőhálózatot kiépíteni?

Facebook
Email
Telegram
Twitter
VK
Nyomtat

Adja hozzá a VDTA friss híreit a Google hírfolyamához

Az együttműködésen alapuló érzékelés “rendkívül tolakodó a magánéletbe”, de folyamatosan figyelemmel kísérni, hogy mindenki mit csinál és merre tart, “hatalmas győzelem a társadalom számára” – mondta az IBM egyik vezetője a Világgazdasági Fórum (WEF) “Radio Davos” podcastjában.

Az együttműködő érzékelőtechnológia “rendkívül invazív, mert mindig tudja, hol van mindenki.

Bernie Meyerson, az IBM emeritus innovációs igazgatója, WEF Radio Davos, 2025. június

Az “X” fordítása: WEF Collaborative Sensing = Smart City Panoptikum / Teljes megfigyelés: A kamerák minden városban mindenütt jelen vannak. Minden utcai lámpa vezérelt. Minden jármű egy központi hellyel kommunikál. Vehicle 2 Everything (V2X) technológia: Bernie Meyerson https://youtube.com/watch?v=QVTprD IBM informatikai igazgató

Képzeljen el egy intelligens várost, ahol minden háztömbben több tucat érzékelő, kamera és radar található, amelyek minden gyalogost és járművet nyomon követnek és rögzítenek. A járművek érzékelőkkel vannak felszerelve, amelyek kommunikálnak a közlekedési lámpákkal, és mindkettő egyetlen központi helyre küldi az adatokat a járműről(V2X) technológiák segítségével.

A járművek pedig nem csak személygépkocsik vagy buszok, hanem pilóta nélküli drónok is, amelyek LiDAR-ral és infravörös érzékelőkkel vannak felszerelve, amelyek képesek észlelni és rögzíteni olyan dolgokat, amelyeket ember soha nem érzékelhet. Minden adatot automatikusan gyűjtenek és dolgoznak fel az AI-rendszerek, amelyek valós időben hoznak autonóm döntéseket.

Ez az együttműködésen alapuló érzékelő technológia.

A WEF “Top 10 Emerging Technologies of 2025” jelentésének tavaly júniusi közzétételét követően mélyreható megbeszélésre került sor a benne felsorolt technológiákról, beleértve az “együttműködésen alapuló érzékelést” is. A “Radio Davos” podcastban Bernie Meyerson, az IBM nyugalmazott innovációs igazgatója elmagyarázta, mit jelentene konkrétan az “együttműködésen alapuló érzékelés” az intelligens városokban élők számára.

“Az együttműködésen alapuló érzékelés azt jelenti: Mi lenne, ha gyakorlatilag mindenhol lennének kamerák a városban?

Mi lenne, ha egy város összes utcai lámpáját országszerte ellenőriznék?

Mi lenne, ha minden jármű kommunikálna a város egy központi pontjával?”

Meyerson példákat is hozott arra, hogy az együttműködésen alapuló érzékelés hogyan menthet életeket a balesetek megelőzésével, és hogyan javíthatja a mobilitást a városokban a forgalom hatékonyabb átirányításával. Az együttműködő érzékelőtechnológiához szükséges tömeges megfigyelés azonban óriási kísértést jelent a zsarnokok számára. Ha városszerte virtuális panoptikont szeretne létrehozni, akkor az együttműködésen alapuló érzékelés jó kiindulópont lenne.

Teljes felügyeleti és digitális vezérlőhálózat? Igen, ez teljesen megvalósítható, de nem állhatunk az innováció útjába! Ahogy Meyerson fogalmazott: “Nem javaslom, és egyikünk sem javasolja, hogy ne tegyük ezt. Óriási előnyökkel jár a társadalom számára, ha csökkenti a szennyezést és drasztikusan csökkenti az autópályákon bekövetkező halálesetek szörnyű számát.” “Ez olyasvalami, ami az utunkba kerül, de rendkívül óvatosnak kell lennünk a használatával kapcsolatban” – tette hozzá.

Az IBM Meyerson számára az együttműködésen alapuló érzékelőtechnológia előnyei messze meghaladják a hátrányokat.

Természetesen nézetének nincsenek pénzügyi indítékai.

“Az autók miniatűr adatközpontok mozgásban, és számos érzékelővel rendelkeznek, amelyek valós időben képesek adatokat gyűjteni és küldeni. Az IBM IoT Connected Vehicle Insights autók millióit képes összekapcsolni, és integrálni a más forrásokból származó big data-kat, beleértve az időjárási rendszereket, a földrajzi térképszolgáltatásokat, a közlekedési rendszereket és még sok mást.”

“Az IBM IoT Connected Vehicle Insights adatelemzési képességei átfogóak, és értelmes betekintést nyújtanak a járművekbe és azok mozgásába, járművezetőibe és a környezetben zajló eseményekbe. Történelmi és valós idejű adatelemzés áll rendelkezésre. Az IBM IoT Connected Vehicle Insights képes észlelni a releváns eseményeket és reagálni azokra a járműérzékelők, földrajzi, időjárási, forgalmi és egyéb rendszerek adatai alapján.”

IBM, IoT-hez csatlakoztatott járművek betekintése, 2023

Az IBM IoT Connected Vehicle Insights dokumentációja tartalmazza az összes Meyerson által említett információt és még sok mást.

Az IBM hálózatba kapcsolt járműveivel elképesztő dolgokra képes! Például:

  • A vezetési viselkedési adatokat valós időben elemezheti, amint összegyűjti őket.
  • A járművek, a járművezetők és a környezeti objektumok helyzetfelismerését az események bekövetkezésekor azonnal használhatja a jármű-mindenhez (V2X) megoldások lehetővé tételéhez, beleértve a járművek közötti (V2V) kommunikációt a felhőn keresztül.
  • Járművek és járművekben lévő érzékelők millióit csatlakoztathatja az IBM IoT Connected Vehicle Insights szolgáltatáshoz, és adatokat továbbíthat közöttük.
  • Az autós mintavételi adatokat is lekérheti, amelyek tartalmazzák a járművezető-azonosítót, a bérlőazonosítót és a járműazonosítót.

Gondoljunk csak bele, milyen csodákra képes ez a technológia a bűnüldöző szervek, a hírszerző ügynökségek és a védelmi minisztériumok kezében!

“Az autonóm ügynökök, például robotok, drónok, intelligens járművek és informatikai rendszerek szemantikai érveléssel és dinamikus tervezési képességekkel képesek lesznek navigálni ismeretlen környezetben és közös döntéseket hozni.”

WEF, 2025 10 legjobb feltörekvő technológiája, 2025. június

Az “X” fordítása: Collaborative Sensing [Smart Cities]: “Valószínűleg számos különböző autonóm IoT-rendszerünk lesz csatlakoztatva ahhoz, amit fizikailag viselünk.” Katherine Daniell, a WEF Summer Davos #AMNC25 ülése “10 legjobb feltörekvő technológia 2025-ben” https://youtube.com/watch?v=51h5CW

“A nagyszabású kollaboratív érzékelés előnyeinek kiaknázásához és a valódi együttműködési autonómia eléréséhez a multimodális algoritmusok lesznek, amelyek számos típusú érzékelőadatot képesek feldolgozni, a LiDAR (Light Detection and Ranging) az EO/IR (elektrooptikai/infravörös) kamerákon át a radarig és azon túl.”

Az együttműködésen alapuló érzékelőtechnológia a kilencedik helyen végzett a Világgazdasági Fórum (WEF) “Top 10 Emerging Technologies for 2025” című jelentésében. A szerzők szerint “az együttműködésen alapuló érzékelés alapvetően megváltoztatja a városok működését és azt, ahogyan a szervezetek felhasználják az információkat a döntések meghozatalához”.

“Az együttműködő szenzortechnológia jelentősen megváltoztathatja a városi rendszereket, a mobilitást és a társadalmi infrastruktúrát. A jármű-mindenhez (V2X) technológiák, az 5G, a mesterséges intelligencia és az edge computing által vezérelt megközelítés intelligens városi környezetet hozhat létre, amely pontosabban érzékeli, reagál és alkalmazkodik az összetett környezeti dinamikához, mint a jelenlegi rendszerek” – teszik hozzá.

A jelentést tavaly júniusban mutatták be a WEF éves találkozóján, az Új Bajnokok (AMNC), más néven “Summer Davos” -on a kínai Tianjinban.

Mi a reakciód?
👍tetszik
0
👍tetszik
👎nem
6
👎nem
💘szeretem
0
💘szeretem
😡dühítő
13
😡dühítő
😂vicces
0
😂vicces
😮húha
0
😮húha

Vélemény, hozzászólás?

Iratkozzon fel a Védett Társadalom Alapítvány hírlevelére!

Adja hozzá a VDTA friss híreit a Google hírfolyamához

További cikkek