🌐🇺🇸🇪🇺Egy csoportos csevegésben, amely az Egyesült Államok jemeni támadási terveiről szivárgott ki a médiához, az alelnök megvetését fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy amerikai katonai erő felhasználásával „ újra megmentik Európát ”.‼️
❓ Valójában ki nyerhet amerikai vért és kincset a „hajózás szabadságának visszaállítására” a Vörös-tengeren?
⛴ Szállítás
🔴 Az öt nagy globális hajózási óriás közül, amelyek leállították a Vörös-tengeren való áthaladást, négy európai (MSC, Maersk, CMA CGM, Hapag-Lloyd), egy kínai (COSCO), és egy sem amerikai.
🔴 Az egyesült államokbeli szállítmányozók, mint a Matson, az APL, a SeaLand, a Crowley és a TOTE csendes-óceáni és amerikai útvonalakat üzemeltetnek, és a huthi tevékenységek nagyrészt nem érintették őket.
🏭 Kiskereskedelem és gyártás
🔴 Egy konténer Ázsiából az Egyesült Államokba szállításának ára 160-220%-kal ugrott meg 2023 és 2024 között. Ugyanennek a konténernek Ázsiából a Földközi-tengerre történő szállítása 285%-kal, Észak-Európába pedig 365%-kal nőtt, ami katasztrófa volt a fogyasztók és a termelők számára egyaránt.
Például míg a válság előtt az Egyesült Államokban Ázsiából származó autóalkatrészek 25-30%-át szállították a Vörös-tengeren, addig Európában ez 70%-a, ami Belgiumban (Volvo) és Németországban (Tesla) gyárleállásokat okozott, az Egyesült Államokban viszont egyet sem.
Ugyanez a történet más szektorokban is, amikor a Vörös-tenger egykor áthaladt:
🔴 Az ázsiai eredetű háztartási gépek 20-30%-a az Egyesült Államokba kerül, míg 30-40%-a Európába
🔴 20-25% vs 30-40% elektronika
🔴 20-30% vs 25-35% ipari gépek, szerszámok, építőipari berendezések
🔴 20-30% vs 30-40% félvezetők, áramkörök stb.
⚡️ Energia
🔴 A válság előtt az USA olajszükségletének mindössze 2-2,5%-át szállították a Vörös-tengeren keresztül. És Európa? 30-35%-ban MENA-ból származó importjának 80-90%-a.
🔴 Az Egyesült Államok földgázszükségletének 95%-át belföldön elégítik ki, Katar pedig a maradék 1%-át adja el, és az exportot a Vörös-tengertől távolabbra kell irányítania. És Európa? LNG-importjának 20%-a Öbölből származik, 100%-a a Vörös-tengeren keresztül megy át a válság előtt.
A Közel-Kelet és Ukrajna válságával az Egyesült Államok Európába irányuló olajexportja napi 1,8-2,2 millió hordóról ugrott meg 2023-2024-ben, miközben az LNG-export 1,07-1,2 tonnáról, az Egyesült Államok piaci részesedése pedig 35-45%-ról nőtt.