Amikor jelenésekről és csodákról beszélnek katolikusok, más keresztények türelmet gyakorolva hallgatják őket. Köszönjük megértésüket. Különösen, hogy a jelenések sokszor Máriához kapcsolódnak. Fontos tudni, hogy a katolikus egyház nem tanítja, hogy ahhoz, hogy üdvözüljön valaki, hinnie kell a Mária-jelenésekben. Ugyanakkor vannak olyan jelenések, amelyekről az egyház kimondta, hogy valósak voltak.
Lehet, hogy amit most írok, néhány protestáns olvasónknak nehéz lesz. Kérem, hogy fontoljon meg 3 igazságot. Az egyik, hogy ezek a jelenések mindig emberek megtérését szolgálják, másrészt, hogy sok protestáns ember is él át csodákat. Harmadszor pedig, hogy jézusi jelenésekről a Biblia is beszámol.
Bibliai alapja van
Az első Jézus-jelenések a Bibliában olvashatóak. Jézus föltámadása után és mennybemenetele előtt többször megjelent az apostoloknak. Ebből lehetne gondolni, hogy a Megváltó Atyjához tért, és ott is van mindörökre. Csakhogy Pál apostolnak is megjelent, mint elvetéltnek (Vö. 1Kor 15,8) azután, hogy az első vértanú, Szent István azt mondta, hogy látta az Emberfiát állni az Isten jobbján. (Vö. ApCsel 7,56) Vagyis Pál apostolnak is a mennybemenetel utáni időben jelent meg. Milyen ígéret rejtezik ebben?
Jézus és a szentek
A Jézus megjelenéseiről szóló legendák igazak lehetnek. Az az ígéret rejlik abban a tényben, hogy Jézus a mennybemenetele után is látható volt egy apostolnak, hogy szentek is találkozhatnak és érintkezhetnek a Megváltóval. A két legismertebb ember, akinek Jézus megjelent Assisi Szent Ferenc és Páduai Szent Antal.
Assisi Szent Ferenc még a rendalapításra egyáltalán nem gondolt, amikor egy napon kilovagolt a városból. Egyszer észrevett egy leprást az út szélén. Az ifjú kereskedő, aki már látta a háború borzalmait, viszolygott a leprásoktól. Ugyanakkor egyre jobban átélte azt a szeretetet, amire csak Jézus volt képes. Ezért leszállt a lóról és megcsókolta a beteg embert. Ekkor az az érzés járta át, hogy amitől eddig undorodott, az mostantól édes a számára. Az élménytől szédelegve visszaült a lovára, s megtett néhány métert, majd hátranézett és a lapos, hatalmas, sikár, üres vidéken egy lelket sem látott.
Akik ezt a történetet magyarázzák, azt vetik föl, hogy a leprás, aki fogadta Assisi Szent Ferenc emberségességét, az Isten volt, maga az Úr.
Megtérés származott belőle
Assisi Szent Ferenc történetében meg kell látnunk a mozzanatot, amikor valaki a hit útján elindul, akkor lényegében a megtérés felé tart. S e megtérés nem más, mint az attól a pillanattól való mélyebb szeretett, istenibb szeretet.
Páduai Szent Antal történetében is benne van az első elem: a megtérés. De nem Szent Antal megtérése. A legendákból ismert események közül, talán a legtöbbet megfestett jelenet, amikor Jézus kisgyerekként válik láthatóvá Portugália védőszentjének kezében. Egy alkalommal, amikor Antal testvér éppen imádkozott, az imakönyv felett egy gyönyörű kisgyermeket, Jézust pillantotta meg, aki átölelte őt. Antal egyik karján a kis Jézus ült, a másik kezében pedig éppen egy liliomot tartott – innen kapta később a liliomot, mint szimbólumot. Mindezt látta egy gazdag ember, aki azonnal megtért. Hogy hogyan láthatta ezt egy gazdag ember? Lehet, hogy nem is látta, de a történet lejegyzője ki akarta mondani a jelenések lényegi célját: emberek megtérését.
Mindez alátámaszt egy régi igazságot: ha egy ember gondoz egy másikat, akkor kapcsolatot ápol Istennel. Ezért nehéz azt gondolni, hogy a Mester egy ideig foglalkozott az emberekkel, utána pedig nem volt érinthető közelségben soha többet senkinek.
Jézus édesanyja
Jézus Jánosra bízta édesanyját, amikor a keresztfán haldokolt. Máriáról pedig azt mondta, Jánosnak, hogy „Íme a Te anyád.” (Vö! Jn 19, 26) Ebből azt is kikövetkeztethetjük, hogy Mária Jézus minden hívő barátjára is vigyázna. Hogy lenne az lehetséges, hogy Mária Jánosra gondot visel, de Jézus többi barátjával soha nem törődik?
(Folytatjuk.)
Írta:
Rákóczi Piroska