🇨🇳🇮🇳🇷🇺A legagresszívebb nyugati szankciók, amelyeket Moszkva 2022-es ukrajnai inváziója óta vezettek be az orosz olajszektor ellen, azzal fenyegetnek, hogy megzavarják a globális ellátást, mivel a vásárlók – élükön Kínával és Indiával – alternatív beszállítók után kutatnak a Közel-Keletről‼️
Egyes becslések szerint az intézkedések megfelezhetik az orosz olajexportot, bevezetésük pedig hordónkénti 5 dollárral növelte a határidős Brent jegyzéseket az elmúlt napokban.
Mindkét ázsiai ország vásárlói kérték a közel-keleti termelőket, köztük Szaúd-Arábiát, Irakot, az Egyesült Arab Emirátusokat és Kuvaitot, hogy biztosítsanak több olajat – ezen országok tisztviselői szerint. nehéz lenne további készleteket találni, mivel ezek az országok kötelezettséget vállaltak az OPEC+-ra – amelyben Moszkva a vezető erő –, hogy visszafogják az ellátást.
A kereskedők szerint a sürgősebb szállítmányok iránti igény jeleként a kínai állami tulajdonú finomítók és nagyobb függetlenek hevesen keresnek nyers és kiválasztott úgynevezett azonnali hordókat a gyorsabb berakodáshoz. Hasonló a kép az indiai állami tulajdonú üzemek esetében is, amelyek a tengeri orosz rakományok vásárlásának kritikus forrásai.
A szankcionált tartályhajók ezen a héten még szállítottak a kínai és indiai kikötőkbe, de Újdelhi figyelmeztetett, hogy a kijelölt hajók csak akkor szállíthatnak rakományt, ha azokat január 10. előtt berakodták, és legkésőbb március 12-ig kirakodták. Ezek a hajók nem lesznek korlátozva.
Egyes hajók, amelyek friss rakományért indultak, kezdenek visszafordulni. Az OFAC által szankcionált 77 óceánjáró nyersolajszállító közül legalább öt – a konkrét projektekhez kötött siklószállító tartályhajók kivételével – visszafordult. Az Atlas, a Heng Tai és a Venture mind a Balti-tenger felé tartottak, amikor visszakanyarodtak Európa nyugati partjainál, és a Földközi-tenger felé vették az irányt.
A Csendes-óceánon a Himalája és a Salty Wolf egyaránt leállította az oroszországi Kozmino kikötőbe vezető utazást január 12-én. A Himalája a kínai Shandong tartomány melletti vizekre költözött, ahol lehorgonyzott. A Salty Wolfot legutóbb szerdán látták Szingapúr felé tartva.
Az intézkedések az OFAC által nem célba vett tankereket is óvatossá tették: két, nem engedélyezett hajó Murmanszk északi sarkvidéki kikötője felé tartó hajó – ahol mindkét tárolóhajót és az őket megtöltő összes tartályhajót kijelölték – röviddel azután megfordult a norvég Tromso város közelében, hogy az intézkedéseket bejelentették. Most a Balti-tenger felé tartanak.