Az orosz gázóriás és az osztrák kereskedelmi cég vitája után a Gazprom bejelentette, hogy szombat reggel hat órától leállítja az OMV felé a gázszállítást. A gáz ára folyamatosan emelkedett, és az orosz-ukrán tranzitszerződés januári lejárta után azonban leállhat az ukrajnai szállítás, mely miatt nehezebb lenne újra feltölteni a tárolókat. Ennek ellenére az orosz gáz nem tűnne el azonnal a rendszerekből.
Az orosz Gazprom Export tájékoztatta az osztrák OMV gázkereskedelmi céget, hogy
szombat reggel hat órától leállítja a gázszállítást, az OMV az információt péntek délután hozta nyilvánosságra
− írja a Portfolio.
Az osztrák vállalat egy szerdai bírósági döntés értelmében 230 millió eurót és kamatait követelheti a Gazpromtól, célja az lenne, hogy egy ideig ne kelljen neki fizetnie az orosz gázért. Eddig óránként 740 MWh mennyiséget szállítottak az OMV-nek.
Az OMV bírósági bejelentése, valamint a szlovák-azeri megállapodás után a piac azt feltételezi, hogy nem lesz új ukrán tranzitszerződés januártól, emiatt drágult tovább a gáz ára.
Magyarország azonban átcsoportosította beszerzéseit a Török Áramlat felé, ezért Ausztriát és Szlovákiát érzékenyebben érinti a korábbi szerződés lejárta.
Az orosz gázra azonban szüksége van az európai országoknak, így több forgatókönyvet is felvázoltak, hogy elkerüljék a magasabb árakat és a gázellátási zavarokat. Egyrészt helyettesíthetnék LNG-vel az orosz szállításokat, másrészt új típusú megállapodás is születhet az Európai Unió, Ukrajna és Oroszország között.
Az ukrán tranzit leállítása azonban három okból nem jelentene azonnali ellátásbiztonsági kockázatot Ausztria vagy Szlovákia számára. Először is a Lengyelországban, Németországban, Litvániában, Olaszországban, Horvátországban és Görögországban található LNG-terminálok, valamint a Fekete-tengeren keresztül Oroszországból Törökországba vezető Török Áramlat akár a kapacitásának lehetséges bővítése mellett pótolhatja a kieső mennyiséget.
Másodszor ezek a közép-kelet-európai országok jó összeköttetéssel rendelkeznek a szomszédaikkal, harmadszor a tárolók kifejezetten magas szinten állnak (kivéve az ukránoké, az mindössze 25 százalékos töltöttséggel bírnak).
Ausztriában annyi földgázt tárolnak, hogy az a teljes hazai gázigényét fedezni tudja.
Emellett ha Németország ténylegesen nem számít fel magas gáztárolási díjat a tranzitokra, akkor segítene elkerülni a regionális gázárak emelkedését.