2024.november 24.
Emma, Flóra, Virág

Brüsszel szétverte az európai energiapiacot és most tovább ront a helyzeten

Facebook
Email
Telegram
Twitter
VK
Nyomtat
napelem

Adja hozzá a VDTA friss híreit a Google hírfolyamához

A szél, a nap (naphőenergia és fotovoltaikus napenergia), a geotermikus energia, vízenergia vagy épp a biomassza tekintetében, az ezekből a forrásokból történő villamosenergia-termelésből realizált piaci bevételekre plafont vezettek be – mondta Tóth Máté energiajogász azzal kapcsolatban, hogy az EU energiaügyekért felelős biztosa márciusra tűzte ki feladatként a villamosenergia-piac működési modelljének átalakítását, miközben már így is elég komoly gondot okoztak a villamos energia termelői között a legújabb EU-s szabályok. A Magyar Energetikai Társaság alelnöke az Origónak adott interjúban kifejtette, hogy a magyar energiajog érzékenységét mutatják azok az új szabályok, hogy miközben január 15-től meg kell erősíteniük a létesülő projekteknek a hálózatüzemeltető felé a csatlakozási szándékukat, hogy számolni lehessen velük, az 5MW alatt a megújuló termelőknek nem kell majd tárolókapacitásról gondoskodniuk, hogy ne nehezedjen a helyzetük. Ezekre az új szabályokra, illetve határidőkre érdemes figyelniük a szereplőknek.

Évek óta napirenden van a villamos energia működési modelljének átalakítása az Európai Unióban. Mi ezzel a brüsszeli vezetés célja?

Valóban nem új a bizottsági igény. Az okozza a fejtörést, hogy

A gázárak emelkedése az áramárakat is emeli. A földgáz ára ugyanis indirekt módon össze van kötve az aktuális árral, és a kereslet kiegyenlítéséhez szükséges legköltségesebb technológia határozza meg a tőzsdei árakat, ami nyilvánvaló módon a gyors indítású gáztüzelésű erőmű.

Nem véletlen: a hullámzóan termelő megújulókat ki kell egyenlíteni a rendszerben, márpedig minél több a megújuló energiaforrás, annál nagyobb ez a feladat. A kiegyenlítő energia költsége épp ezért a legmagasabb, az EU tehát maga emeli így az árakat, és maga köti ilyen módon össze az áramárakat a gázárakkal. A logika tehát, hogy az utolsó belépő kiegyenlítő kapacitás, vagyis lényegében a legdrágább technológia határozza meg a villamos energia árát a piacon. Ez akkor is így van, ha más technológiák esetében az előállítás költsége alacsonyabb ennél. Ennek az oka jogszabályi: az EU 2019/943-as rendelete a villamos energia belső piacáról úgy fogalmaz, hogy a szabványos kiegyenlítő szabályozási termékre és az egyedi kiegyenlítő szabályozási termékekre vonatkozó kiegyenlítő szabályozási energiát határáralapú (egységes áron elszámolt) árképzés szerint kell elszámolni.

20230111toth mate energiajogasz zoldenergia
Tóth Máté, a Magyar Energetikai Társaság alelnöke

Kadri Simson energiaügyi biztos úgy fogalmazott, hogy „felgyorsítják ezt a folyamatot”, illetve „nagyon erős a politikai nyomás” rajtuk. Kérdés, hogy érdemes ezt erőltetni? Hogyan hat ez a befektetői szándékra?

A villamosenergia-termelés egy nagy tőkeigényű terület, a szereplőknek ezért leginkább kiszámítható szabályozási környezetre van szükségük, és ez minden technológia közös érdeke. Vagyis világos, hogy mi a jog feladata: az, hogy ne variálja feleslegesen a szabályozást, pláne ne állítsa fejtetőre a működési modellt. Egy mélyreható beavatkozás egyértelműen növelné az energiapiaci bizonytalanságot, ami az új beruházási döntések ellen hatna, arról nem is beszélve, hogy egyelőre minden más lehetséges működési modell kockázatai meghaladják a lehetséges hasznokat, márpedig a már hivatkozott rendelet szerint (6. cikk 4. bekezdés) éppen akkor lehet modellt váltani, ha az hatékonyabb.

Az EU-s ACER és az ENTSO-E is foglalkozott ezzel, viszont arra jutottak, hogy nem tökéletes a mostani rendszer ugyan, de egyelőre nem tudnak jobbat kitalálni.

20230111kadri simson
Kadri Simson Forrás: EP/Alexis Haulot

Ez akkor valójában a megújulóknak sem jó?

Ez senkinek sem jó, valóban, a megújulóknak sem. Őket egyébként is mintha cserben hagyná az EU. Az elmúlt években pedig megszokhattuk, hogy

az EU nagyon sok mindennel szemben a zöld- és klímacéljaira hivatkozott eddig, akár a versenyképesség és az ellátás-biztonság érdekeit is nagyban feláldozva. Ez különösen igaz volt a villamosenergia-termelés, vagyis az energiamix kérdésében.

Most az EU joga szép csöndben csinált egy hatalmas hátraarcot. Nem akármilyet: elárulta a piac megújuló termelőit, nem mellesleg magát a piacot is. Az elmúlt hónapokban lényegében lefölözte a megújulókat.

Valamiért ettől nem harsogott az a sajtó, amely egyébként állandóan Magyarországot vádolja a napelemek hátrányos szabályozásával, ami egészen nonszensz.

20170926napelem1
Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Wolfram Steinberg

2021-ben az egész EU-ban Magyarországon volt a legnagyobb a napelemes termelés részaránya, ráadásul jelenleg is több ezer megawattnyi új naperőművi kapacitás létesül, és a jogalkotó nem hagyja veszni az elmaradt projekteket sem egy decemberi új rendelettel. Ehhez képest az EU szabályozási környezete lényegesen zordabbra fordult.

Mit tesz az EU a megújulókkal? Mit jelent, hogy lényegében lefölözi őket?

A szél, a nap (naphőenergia és fotovoltaikus napenergia), a geotermikus energia, vízenergia vagy épp a biomassza tekintetében, az ezekből a forrásokból történő villamosenergia-termelésből realizált piaci bevételekre plafont vezettek be.

Ez a Tanács 2022/1854 sz. rendelete szerint az előállított villamos energia egy MWh-jára vetítve 180 euró. Ez azt jelenti, hogy a megújuló termelőket megfosztják a bevételeiktől, lefölözik azokat. Greta Thunberget gondolom addig befordítják a fal felé, bár tudom, már vele is rég másfajta politikai üzeneteket mondatnak el. A rendelet alapján viszont a piszkos munkát a nemzetállamoknak kell elvégezni: a tagállam jogának feladata ezt kikényszeríteni, nincs semmi automatizmus, hiába rendelet, és hiába a közvetlen hatály és alkalmazhatóság. Annyit ígér még a jogszabály (6. cikk (5) bek.), hogy a Bizottság a bevételi plafon végrehajtására vonatkozóan iránymutatást nyújt a tagállamok részére. Ilyet egyelőre a gyakorlatban nem látni.

Van tagállami mozgástér?

A józanabb tagállamok kivételként dönthetnek úgy, hogy a piaci bevételekre vonatkozó plafont a legfeljebb 1 MW telepített kapacitású villamosenergia-termelőkre nem alkalmazzák, illetve hogy a piaci bevételekre vonatkozó plafont nem alkalmazzák az olyan hibrid létesítményekben előállított villamos energiára, amelyek hagyományos energiaforrásokat is használnak.

Ez a szén-dioxid-kibocsátások növekedésének és a megújuló energiatermelés csökkenésének kockázata miatt erősen indokolt lehet. Szintén lehetőség, hogy a piaci bevételekre vonatkozó plafont nem alkalmazzák a villamos energia kiegyenlítő, szabályozási energiapiacán történő értékesítéséből, valamint a teher-újraelosztás és az ellenkereskedelem pénzügyi ellentételezéséből származó bevételekre. Végül dönthetnek úgy, hogy a piaci bevételekre vonatkozó plafon csak a piaci bevételekre vonatkozó plafont meghaladó piaci bevételek 90 %-ára alkalmazandó. Ez azonban csak a józanabb tagállamok lehetősége, a nem józanabbakat éppen arra is feljogosítja a rendelet (8. cikk), hogy még szigorúbb korlátozó intézkedéseket vezessenek be a megújuló termelők bevételeire.

20181031szelenergia szelturbina3
Egy megkötött szerződésben (PPA) rögzített árát (árképletét) is eltéríti az EU rendelete szerinti bevételi plafon, ami konkrétan beavatkozás a szerződésekbe Forrás: AFP/Guillaume Souvant

Ez a valóságban mennyire kikényszeríthető? Mennyire lehet a megújuló erőművek szerződéses kapcsolatait így megvágni?

A kérdések jogosak, mindez a hátraarc ugyanis őrületes jogi kérdéseket vet fel. Leginkább ott, hogy mi történik a tőzsdén kívüli ügyleteknél, és mi történik a már régen megkötött termelői villanyszerződéseknél, az úgynevezett PPA-knál (power purchase agreement).

Az EU rendelete szerint (6. cikk (2) bek.) a tagállamok kötelesek biztosítani, hogy ez a piaci bevételekre vonatkozó plafon a termelők és a termelők nevében a villamos energia nagykereskedelmi piacán résztvevő közvetítők valamennyi piaci bevételére vonatkozzon, függetlenül attól, hogy az ügyletre milyen piaci időkeretben kerül sor, és függetlenül attól, hogy a villamos energiával kétoldalúan vagy központosított piacon kereskednek-e.

Ez az jelenti, hogy egy megkötött szerződésben (PPA) rögzített árát (árképletét) is eltéríti az EU rendelete szerinti bevételi plafon, ami konkrétan beavatkozás a szerződésekbe. Ez a jogban egészen elképesztő szentségtörés, a közjog-magánjog, a kógens/diszpozitív határok áttörése.

20220530szeleromu kina tengeri turbina zoldenergia4
A megvalósíthatósági határidők egyedi közigazgatási határozatokban vannak, de most jogszabály írja felül ezeket Forrás: Xinhua via AFP/Xinhua News Agency All Rights Reserved/Liu Dawei

Régi szerződéses jogi alapelv a pact sunt servanda, vagyis a szerződések megváltoztathatatlansága. Ezt éppen a megújulókkal szemben töri most át az Unió, vagyis azokkal szemben, akiket eddig a legjobban promótált, a legjobban támogatott, és akik – okkal – a legjobban bíztak benne. Hogy egy ilyen külső, utólagos beavatkozást hogyan kezel egy már megkötött szerződés: vis maiorral, lehetetlenüléssel, felmondási okkal, az a konkrét kontraktus rendelkezéseinek, illetve a kikötött anyagi jognak a függvénye.

A szerződésfelmondások, elállások és érdekmúlásra, illetve gazdasági lehetetlenülésre alapozott szerződésszegési perek borítékolhatók.

A magyar energiajogban is van ilyen hátraarc?

A legkevésbé sem, sőt.

A magyar szabályozás a hálózati nehézségek ellenére sem engedi veszni a projekteket, a jogalkotó december végén rendeletben hosszabbította meg az előkészítés alatt álló, de valamiért elmaradt-lemaradt megújulóenergia-termelési támogatásban részesülő erőművek megvalósítási határidejét egy-egy évvel.

Máshol ezeket sorsukra hagyják az EU-ban, visszafizettetik a támogatásokat, és jól meg is bírságolják, esetleg végrehajtási eljárást indítanak ellenük.

Nálunk nem engedik elveszni ezt a több ezer megawattot: már többször hosszabbítottak a megvalósíthatósági határidőkön korábban is, majd a COVID miatt is, jelenleg pedig a világgazdasági zavarok és az ukrán-orosz háború miatt is megbolydult ellátási láncok is kiváltották a jogalkotó érzékenységét.

A megvalósíthatósági határidők egyedi közigazgatási határozatokban vannak, de most jogszabály írja felül ezeket.

Hazánk gondoskodik a megújulókról, és éppen azért folynak most jelentős hálózatfejlesztések, hogy ennek üteme a jövőben is tartható legyen, a szaldóelszámolás időleges megállítása ellenére is.

A magyar energiajog érzékenységét mutatják azok az új szabályok is, hogy miközben január 15-től azért meg kell erősíteniük a létesülő projekteknek a hálózatüzemeltető felé a csatlakozási szándékukat, hogy számolni lehessen velük, az 5MW alatt a megújuló termelőknek nem kell majd tárolókapacitásról, pontosabban úgynevezett aFRR képességről gondoskodniuk, hogy ne nehezedjen a helyzetük. Ezekre az új szabályokra, illetve határidőkre érdemes figyelniük a szereplőknek.

Dr. Dr. Tóth Máté energiajogász, egyetemi oktató, PhD közgazdász, LL.M (Boston), író, szabályozási szakértő, a Rátky és Társa Ügyvédi Iroda energetikai csoportját vezető ügyvéd, a Magyar Energetikai Társaság alelnöke, elnökségi tagja és interdiszciplináris tagozatának elnöke, az Associated European Energy Consultants magyarországi delegáltja, a Védett Társadalom Alapítvány Budapest Bizottságának vezetője, valamint a Magyar Energiaközösségek és Rugalmassági Szolgáltatók Szövetségének elnökségi tagja. Megjelent könyvei a Fordulat és a Magyar Energiaszektor tanulságai.

A megvalósíthatósági határidők egyedi közigazgatási határozatokban vannak, de most jogszabály írja felül ezeket.

Hazánk gondoskodik a megújulókról, és éppen azért folynak most jelentős hálózatfejlesztések, hogy ennek üteme a jövőben is tartható legyen, a szaldóelszámolás időleges megállítása ellenére is.

A magyar energiajog érzékenységét mutatják azok az új szabályok is, hogy miközben január 15-től azért meg kell erősíteniük a létesülő projekteknek a hálózatüzemeltető felé a csatlakozási szándékukat, hogy számolni lehessen velük, az 5MW alatt a megújuló termelőknek nem kell majd tárolókapacitásról, pontosabban úgynevezett aFRR képességről gondoskodniuk, hogy ne nehezedjen a helyzetük. Ezekre az új szabályokra, illetve határidőkre érdemes figyelniük a szereplőknek.

Dr. Dr. Tóth Máté energiajogász, egyetemi oktató, PhD közgazdász, LL.M (Boston), író, szabályozási szakértő, a Rátky és Társa Ügyvédi Iroda energetikai csoportját vezető ügyvéd, a Magyar Energetikai Társaság alelnöke, elnökségi tagja és interdiszciplináris tagozatának elnöke, az Associated European Energy Consultants magyarországi delegáltja, a Védett Társadalom Alapítvány Budapest Bizottságának vezetője, valamint a Magyar Energiaközösségek és Rugalmassági Szolgáltatók Szövetségének elnökségi tagja. Megjelent könyvei a Fordulat és a Magyar Energiaszektor tanulságai.

Forrás:Origo

Mi a reakciód?
👍tetszik
0
👍tetszik
👎nem
0
👎nem
💘szeretem
0
💘szeretem
😡dühítő
0
😡dühítő
😂vicces
0
😂vicces
😮húha
0
😮húha

Egy válasz

  1. Nézzük a következő problémát. Előírták, hogy az Európai Unióban 2035-től csak elektromos autókat lehet forgalmazni. Addig van 12 év, és egy kemény energiaválság. Nos a gépjárműpark üzemeltetéséhez becslések szerint meg kell háromszorozni a villamos energia termelést. Ki kell építeni hozzá a megfelelő hálózatbővítést és országos lefedettséggel megfelelő kapacitású töltőállomásokat kell létesíteni. Ez egy borzasztóan nagy beruházás lenne, miközben a pénzt kiszórják az ablakon Ukrajna megsegítésére. Ha egy csöpp józan ész lenne az illetékesek fejében belátnák, hogy bármennyi pénzt is fognak Ukrajnára költeni abból egy fillér haszon sem keletkezik. Sőt a reálisan várható orosz győzelem esetén az csak kidobott pénz lesz.

Vélemény, hozzászólás?

Iratkozzon fel a Védett Társadalom Alapítvány hírlevelére!

Adja hozzá a VDTA friss híreit a Google hírfolyamához

További cikkek