Egy mérvadó új tanulmány szerint 2023-ban 183 regionális és helyi konfliktus van folyamatban, ez három évtizede a legmagasabb szám.
Mali annyira veszélyessé vált, hogy az ENSZ békefenntartói ebben a hónapban távoznak.
A “karácsonyra mindennek vége lesz” a történelem egyik legnevetségesebb próféciájává vált. A mondás a Londonban, Párizsban, Berlinben, Szentpéterváron és Európa más tájain élő álbölcsektől származik, még abból az időből, amikor 1914 augusztusában kirobbant az első világháború. Ezek a félrevezetett optimisták a közelmúlt tapasztalataira alapozták a véleményüket: Napóleon egy évszázaddal korábbi bukása óta Európa nem élt át hosszú, nagy konfliktusokat.
Mégis, ahogy ma már mindenki tudja, a szörnyű küzdelem, amely Ausztria szerbiai inváziójával kezdődött, messze nem ért véget még Mikulás napja előtt, négy évig tartott, és körülbelül 20 millió embert ölt meg az 1918-as fegyverszünet előtt.
A londoni Nemzetközi Stratégiai Tanulmányok Intézete ezen a héten közzétette a fegyveres konfliktusokról szóló vizsgálatot tartalmazó évkönyvének legújabb irányadó kiadását, és nem igazán jósol békét az ünnepekre. Komor képet fest a sok régióban tapasztalható növekvő erőszakról és a béke csábításának krónikusan ellenálló háborúkról. A felmérés – amely a Kína, Oroszország, az Egyesült Államok és szövetségesei közötti szuperhatalmi konfrontáció helyett inkább a regionális konfliktusokkal foglalkozik – 2023-ra 183 konfliktust dokumentál, ami az elmúlt három évtized legmagasabb száma.
„A kor globális konfliktusainak meghatározó jellemzőjeként a nehezen kezelhetőséget” emeli ki. Végzetes szerepet játszanak a nem állami fegyveres csoportok, amelyek közül azonnal kitűnik a Hamász Gázában. Sok helyen ezeket az erőket bomlasztó szándékú nagyhatalmak támogatják, nevezetesen Oroszország és Irán.
Bár a világot nem fenyegeti közvetlenül olyan nagy háború, mint az 1914-18-as és az 1939-45-ös, a feszültség fokozódik, különösen az Egyesült Államok és Kína között. Szeretnék feltárni egy olyan kérdést, amely történészként számomra különösen lényegesnek és veszélyesnek tűnik. Az egyik elsődleges oka annak, hogy Európa 1914-ben háborúba lépett, az volt, hogy egyik nagy szereplő sem ijedt meg annyira a konfliktustól, mint amennyire meg kellett volna rettennie egy, a legnagyobb humán katasztrófának tekinthető konfliktustól. Egy olyan évszázad után, amelyben a kontinens csak kevés olyan háborút élt át, amelyből Poroszország különösen szembetűnő módon nyerészkedett, túl sok államférfi tekintette felhasználható politikai eszköznek a háborút, ami katasztrofális tévedésnek bizonyult.
Ma azt látjuk, hogy Oroszország elnöke, Vlagyimir Putyin osztja ezt a téveszmét. Hirtelen támadásai 2008-ban Grúziában, 2014-ben a Krímben, most pedig Ukrajnában az államközi erőszak kockázatainak felelőtlen felvállalása mellett érvelnek. Meggyőződése, és ahogy Ukrajna amerikai és európai népi támogatottsága gyengül, mindinkább meggyőződésévé válik, hogy ő és népe keményebbek, mint mi, dekadens nyugatiak.
Az IISS felmérése arra a következtetésre jut, hogy a harci helyzet megoldását illető kilátások attól kell hogy függjenek, hogy Kijev “megszerzi-e azokat a biztonsági garanciákat, amelyek biztosítják Ukrajna jövőbeli területi integritását a külső agresszióval szemben”.
Mindeközben még mindig nem tudjuk, hogy a kínai elnök, Hszi Csin-ping milyen mértékben kész saját agressziót gyakorolni a Dél-kínai-tengeren, mindenekelőtt Tajvanra. És továbbra is fennáll annak a veszélye, hogy Izrael a Hamász október 7-i elborzasztó atrocitásait követő gázai rombolása szélesebb körű harci tevékenységet válthat ki a Közel-Keleten.
Világszerte vannak határmenti összecsapások, de ezek közül Oroszország Ukrajna legyőzésére tett kísérlete a legpusztítóbb. Azerbajdzsán elfoglalta a hegyi-karabahi régiót, ami több mint 100 000 örmény lakos menekülését indította el. Továbbra is indulatok feszülnek Oroszország és Grúzia között, és ezek rosszabbak, mint a modern időkben valaha is Algéria és Marokkó között. Pakisztánban eszkalálódott a belföldi terrorizmus, és vészesen nagyok a feszültségek az indiai muszlimellenes kormánnyal való kapcsolatokban.
Eközben az IISS jelentése szerint: “A gyorsuló éghajlati válság továbbra is sokszorosára növeli mind a konfliktusok kiváltó okait, mind az intézményi gyengeségeket a törékeny országokban.”
A konfliktusok intenzitása évről évre nőtt, a legutóbbi felmérés szerint a halálesetek száma 14%-kal, az erőszakos események száma pedig 28%-kal nőtt. A szerzők egy olyan világot írnak le, amelyet “egyre kezelhetetlenebb konfliktusok és a fegyveres erőszak uralnak a szereplők számának megszaporodása, az összetett és egymást átfedő indítékok, a globális hatások és a felgyorsuló éghajlatváltozás közepette”.
A Vöröskereszt Nemzetközi Bizottsága 459 olyan fegyveres csoportot sorol fel, amelyek tevékenysége humanitárius aggályokat vet fel, s amelyek teljes vagy részleges ellenőrzése alatt 195 millió ember él. E csoportok négyötöde elegendő helyi vagy regionális dominanciával rendelkezik ahhoz, hogy adókat vessen ki és bizonyos mértékű közszolgáltatásokat nyújtson. Az elismert nemzeti kormányok szabályai nem terjednek ki a világ földterületének jelentős részére.
Az autoriter államok – nevezetesen Kína, Oroszország, Irán, Törökország és az Öböl-menti államok – egyre inkább ellentmondást nem tűrő politikája az egyik legfőbb oka “a hagyományos konfliktusmegoldási és béketeremtési folyamatok elhalásának. Ezek a hatalmak gyakran autoriter rezsimeket támogatnak, és figyelmen kívül hagyják a nemzetközi humanitárius jog alapelveit.”
Bonyolítja a helyzetet, hogy “áthidalhatatlanná vált az Oroszország és a nyugati hatalmak közötti szakadék, és a szövetségesek biztosítása stratégiai kötelességgé vált”. Más szóval, a demokráciák egyre inkább kötelességüknek érzik, hogy barátokat keressenek, mindegy honnan, figyelmen kívül hagyva például a Szaúd-Arábiában intézményesített szörnyű kegyetlenségeket.
Amerikai területeken a legtöbb konfliktust a bűnözői rivalizálás vezérli, különösen ami a kábítószer-kereskedelmet illeti. A bűnözői csoportok egyre nagyobb hatalmat gyakorolnak az állammal szemben Dél- és Közép-Amerika számos országában. Az úgynevezett kábítószer elleni háború, amelyet számos kormány évtizedek óta folytat, csak kis mértékben befolyásolja a termelést, vagy az ellátási láncokat. Az IISS szerint sok helyen pusztán arra ösztönözte a bűnözői csoportokat, hogy egyre halálosabb fegyverekkel fegyverezzék fel magukat, amelyeket többnyire az Egyesült Államokból csempésznek be, ahol könnyen hozzáférhetőek.
Az erőszak mértéke különösen Mexikóban rémisztő. 2022. június 26-án állig felfegyverzett gengszterek megtámadtak egy 10 rendőrből álló csoportot Kolumbia városa közelében, az amerikai határon, hatot közülük megöltek, kettőt megsebesítettek. Két hónappal később öt különböző mexikói államban szervezett bűnözői csoportok megszervezett támadásokat hajtottak végre a biztonsági erők ellen. Ennek a hatalmas országnak a jelentős területein nem létezik jogállamiság.
Eurázsiában sok konfliktust a Szovjetunió felbomlása óta húzódó területi viták vezérelnek, és mindenekelőtt az, hogy Moszkva nem hajlandó elfogadni a következményeket – a szomszédos államok szuverenitáshoz és függetlenséghez való jogát. “Az orosz-ukrán háború – mondja az IISS – átformálja a regionális és globális biztonsági és gazdasági rendet.”
Szíriában Oroszország 2015 óta tartó beavatkozása biztosította a gyilkos zsarnok, Bashar al-Assad túlélését, aki holttestek hegyén keresztül kapaszkodott fel, hogy számos prominens arab állam elismerését kivívja. Irakot még mindig a szunnita-síita muszlim megosztottság sújtja.
Az IISS-felmérést a két hónappal ezelőtti izraeli gyilkos események és az azt követő cselekmények előtt állították össze, de már rögzíti a mindkét oldalon jelen lévő szélsőségesek által keltett, növekvő feszültséget, beleértve a fegyveres telepesek megmozdulását Ciszjordániában: “Az erőszak ezen új ciklusai Izraelben és a megszállt területeken egy új intifádáról szóló elképzelést vetítenek előre.”
Nem meglepő módon Ukrajna továbbra is a bolygó legerőszakosabb területe, de Szíria, Brazília, Mianmar, Mexikó és Irak is repedezik. Nigériában több mint 10 000 ember halt meg erőszak következtében, többnyire dzsihádisták kezétől, Szomáliában pedig több mint 9 000. A háború miatt lakóhelyüket elhagyni kényszerült menekültek száma megdöbbentő: több mint hatmillió Szíriában, ötmillió Afganisztánban, egymillió Mianmarban.
Ami az erőszak megfékezésére vagy elnyomására irányuló erőket illeti, több mint 70 000 ember viseli az ENSZ kék sapkáját a konfliktusövezetekben, főként Afrikában és a Közel-Keleten, nevezetesen Dél-Szudánban és a Közép-afrikai Köztársaságban. Évtizedek óta állomásoztatják őket Cipruson és Dél-Libanonban. Az ENSZ által oda telepítettek teljes létszáma 2014-17 között elérte a 100 000-et.
Ennek ellenére Ban Ki Mun volt főtitkár 2014-ben arra panaszkodott, hogy néhány békefenntartó ott állomásozik, “ahol nincs béke, amit meg lehetne őrizni”. Maliban a dzsihádisták egy évtized alatt 300 ENSZ-alkalmazottat öltek meg. A nagyhatalmak közötti új akut geopolitikai feszültségek közepette az ENSZ befolyása összezsugorodott. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa, Kína, Oroszország és az Egyesült Államok újra és újra megvétózzák egymás deklarált céljait, vagy legalábbis rászorítják egymást arra, hogy lemondjanak bármely lehetőségről a mandátum megszerzését illetően egy adott helyzetben, leginkább Ukrajnával kapcsolatban.
Az autoriter államok teljes mértékben elutasítják azt a doktrínát, hogy az ENSZ-nek joga van beavatkozni azokban az államokban, ahol az emberi jogokat semmibe veszik. Orosz zsoldosok civilek lemészárlásában vettek részt Maliban, ahol a Moszkva és Peking részéről gyakorolt nyomás arra készteti az ENSZ-t, hogy a hónap végéig vonuljon ki.
Afrikában egyre fokozódik a nyomás, hogy a békefenntartó és stabilizációs szerepeket az Afrikai Unió személyzete töltse be, akiket kizárólag az ENSZ finanszíroz. Hacsak vagy amíg a szuperhatalmi feszültségek nem válnak kevésbé dominánssá a geopolitikában – ami valószínűtlen fejlemény –, az ENSZ képessége, hogy hatékonyan avatkozzon be a konfliktusokba, tovább fog csökkenni.
Részben ennek a kezelhetetlenségnek a következményeként a fegyveres harcok egyre hosszabbá válnak. Iskander Rehman, a Johns Hopkins Egyetem Henry Kissinger Központjának munkatársa nemrég publikált egy könyvet, amelyben amellett érvel, hogy az Egyesült Államoknak és szövetségeseinek be kell fejezni, hogy arra a feltételezésre építsenek politikát és stratégiát, hogy a jövőbeli háborúk rövidek lesznek. Azt írja: “A kínai és az amerikai műveleti preferenciák figyelemre méltóan hasonlóak – mindkettő előnyben részesíti az első csapást és a kezdeményezés irányítását.”
Úgy véli, hogy ez a jövőben nem bizonyul majd életképesnek; hogy Kína és az Egyesült Államok hatalmas gazdasági ereje hosszú hónapokig, talán évekig, sőt még évtizedekig elhúzódó konfliktust okozna közöttük. Ez szükségessé teszi a Nyugat számára, hogy olyan mértékű stratégiai fegyver- és lőszerkészleteket építsen ki, amelyet a tervezők jelenleg el sem tudnak képzelni.
Az ukrajnai tapasztalat jó igazolás arra, hogy Rehman-nak, akinek kutatásait a Pentagon rendkívül befolyásos Hálózatértékelő Hivatala támogatta, igaza van. Úgy tűnik, hogy a jelenlegi amerikai gondolkodásmód összezavarodik, amikor egy puszta csata vagy egy meghatározott kampány megnyerését az elhúzódó konfliktus követelményei mellett kell megtervezni. A szerző a 14. századi, Nagy-Britannia és Franciaország közötti százéves háború francia történetét idézi, amely szerinte mintát kínál a 21. századi szuperhatalmi konfliktushoz. A rivális monarchiák közötti ideiglenes fegyverszünetek vagy akár békeszerződések csupán “lehetőséget adtak a főszereplőknek, hogy levegőhöz jussanak ” – hogy felfegyverkezzenek a háború következő fordulójára.
Rehman könyve, a nem túl étvágygerjesztő címet viselő Planning for Protraction [Az időhúzás megtervezése], azt állítja, hogy ha a Nyugat – ami elsősorban az Egyesült Államokat jelenti – el akarja nyújtani a háborút, mindenekelőtt Ázsiában, akkor az életben csak egyszer kell megtervezni és életben tartani, és közben arra ösztönözni a még leépültebb iparral rendelkező szövetségeseket Európában és Ázsiában, hogy ugyanezt tegyék.”
Meggyőződésem, hogy Rehmannak igaza van. Mindazonáltal szkeptikus vagyok azzal kapcsolatban, hogy amit sürget, az meg fog történni, mert hiányzik a politikai akarat. Figyelmeztet a szövetségesek kishitűsége által jelentett veszélyekre. Ráadásul attól tart, hogy az amerikai belpolitika, amely elősegíti a működési zavarokat és a fenyegető bénultságot Washingtonban, gyengíteni fogja Amerika azon képességét, hogy hatékonyan lépjen fel a Nyugat vezetőjeként, abban a szerepben, amelyet oly lenyűgözően töltött be 70 éven át.
Rehman könyvének és a legutóbbi IISS felmérésnek az üzenete lényegében ugyanaz, bár komor: abba kell hagynunk a Nyugat védelmének megtervezését azt feltételezve, hogy minden fenyegetés, amellyel szembe kell néznünk, karácsonyra véget ér.
Forrás:bloomberg