2025.május 14.
Bonifác, Gyöngyi
Hírek 🔊

Új orosz exporttermék: a „Digitális Pajzs”

Facebook
Email
Telegram
Twitter
VK
Nyomtat

Adja hozzá a VDTA friss híreit a Google hírfolyamához

Oroszország „Digitális Pajzs” néven informatikai rendszercsomagot kínál a Globális Dél országainak – köztük több latin-amerikai partnernek –, amely a nemzeti adatbiztonságot, a digitális infrastruktúrák védelmét és a mesterséges intelligencia alkalmazását célozza. A rendszer sajátossága, hogy nem követel adattranszfert, a testreszabás és működtetés a megrendelő ország szakembereinek kezében marad.

A rendszer hivatalos nemzetközi bemutatása 2025. június 5–6-án történik meg Nyizsnyij Novgorodban, az első Globális Digitális Fórumon, amelyen 80-nál több ország képviselői vesznek részt, köztük Brazília, Szerbia, Afganisztán és Indonézia.

Latin-Amerika mint célpiac

A Latin-Amerika felé irányuló technológiai export stratégiai jelentőségű Moszkva számára. A régió digitális infrastruktúrája heterogén, de fejlődőképes. A Brazília, Mexikó és Argentína által alkotott első prioritású célcsoport mellett egy sor más ország is megjelent az orosz digitális ipar radarján, így Peru, Chile és Uruguay.

2025 áprilisi RSMD–RUSSOFT jelentés szerint az orosz technológiai cégek sikerrel tudnak belépni kisebb, specializált piaci szegmensekbe, például:

  • adatvédelmi rendszerek (SearchInform),
  • cloud infrastruktúra és távkommunikáció (Softline, Voximplant),
  • ipari digitalizáció, bányászati automatizáció (Цифра, Elcomplus),
  • környezeti monitoring megoldások (AiraLab Rus).

Versenyelőny és piaci logika

Az orosz cégek versenyelőnye nem a technológiai fölény, hanem az adaptálhatóság, a költséghatékonyság és a célzott szaktudás. Míg a nagy nyugati és kínai szereplők széles portfólióval és erős márkaképviselettel lépnek piacra, az orosz cégek helyi partnerekkel működnek együtt, gyakran disztribúciós modellben.

Például:

  • A Softline helyi céget vásárolt Brazíliában, és cloud szolgáltatásokkal terjeszkedik.
  • A Cifra perui bányászati cégek számára telepített optimalizáló rendszert.
  • Az AiraLab Rus uruguayi partnerekkel dolgozik ki vízminőség-ellenőrző blockchain-alapú rendszereket.

Strukturális kihívások

A tanulmány szerint az orosz digitális export fejlődését számos tényező korlátozza:

  • Területi távolság és magas utazási költségek;
  • Szankciós kockázatok miatti fizetési nehézségek;
  • A helyi piaci és kulturális viszonyok korlátozott ismerete;
  • Hiány a latin-amerikai régiószakértőkből Oroszországban.

Ennek ellenére a már működő projektek és az exportért felelős moszkvai cégek számának háromszoros növekedése 2024 óta azt jelzi, hogy az irány működőképes – ha lassú, lépcsőzetes építkezésen alapul.

Összegzés: új típusú exportstratégia

A „Digitális Pajzs” nem egy önálló termék, hanem egy technológiai rendszer- és szolgáltatáscsomag, amely mögött már létező piaci tapasztalatok és projektek állnak. Latin-Amerika felvevőpiacként és partnertérségként is alkalmas: a digitális fejlesztések iránti igény magas, a nagy szereplőkkel szembeni bizalom pedig sok helyen korlátozott.

Az orosz stratégia ebben az esetben keresleti résekre épít, és olyan piacokra összpontosít, ahol a nyugati hegemóniát nem strukturálta le teljesen a szabályozás és a márkahűség. A kihívások ellenére az exportnövekedés reális cél, különösen, ha Moszkva képes erősíteni az állami és üzleti koordinációt, valamint megoldást kínálni a szankciós fizetési problémákra.

Mi a reakciód?
👍tetszik
3
👍tetszik
👎nem
0
👎nem
💘szeretem
0
💘szeretem
😡dühítő
0
😡dühítő
😂vicces
0
😂vicces
😮húha
0
😮húha

Vélemény, hozzászólás?

Iratkozzon fel a Védett Társadalom Alapítvány hírlevelére!

Adja hozzá a VDTA friss híreit a Google hírfolyamához