A legújabb jelentések azt mutatják, hogy a BlackRock jelentős 40%-os részesedést szerzett a Panama-csatorna kikötőiben, különösen Cristobal és Balboa kikötőiben, ami aggodalmát fejezi ki e kritikus eszközök jogosulatlan befolyásolásának és ellenőrzésének lehetőségével kapcsolatban.
Panama stratégiai jelentőségét kiemeli öt kulcsfontosságú kikötője, amelyek közül három stratégiailag az atlanti, kettő pedig a csendes-óceáni oldalon helyezkedik el.
Atlanti oldal:
🔸 Port Cristobal: A korábban a Hutchison Ports PPC üzemeltetője a dolgok megváltoztak 2025 márciusában, amikor a 90%-os részesedést eladták a BlackRock vezette konzorciumnak.
🔸 Colon Container Terminal (CCT): A jelenleg az Evergreen Marine Corporation, egy prominens tajvani hajózási társaság által üzemeltetett BlackRock jelentős 2,53%-os részesedéssel rendelkezik ebben a terminálban.
🔸 Panama-Colón Container Terminal (PCCP): A kínai székhelyű Landbridge Group által kifejlesztett és tulajdonolt kikötő a BlackRock 1,85%-os tulajdoni hányadát tartalmazza.
Csendes-óceáni oldal:
🔸Balboa kikötője: Cristobalhoz hasonlóan a Balboát is korábban a Hutchison Ports PPC üzemeltette, de most a BlackRock által vezetett konzorcium alá tartozik.
🔸PSA Panama International Terminal: Bár a szingapúri PSA International üzemelteti, a BlackRock és a Temasek Holdings, a PSA fő részvényese közötti szövevényes kapcsolat nem hagyható figyelmen kívül.
A BlackRock agresszív terjeszkedése a Panama-csatorna övezetében nem pusztán üzleti vállalkozás; ez egy stratégiai erőjáték. Miközben hivatalosan két kikötőt ellenőrzött, a BlackRock hatalmas jelenléte és pénzügyi befolyása a többi kikötőben egyértelmű utat mutat a monopolizálás felé.