Mindannyian tudjuk, hogy a csodák jelek. Isten szeretetének jelei. Sokan azt gondolják, hogy a szentek mind csodaközvetítők. Amikor csodákkal próbáljuk igazolni egy ember szent mivoltát, semmi mást nem teszünk, mint Ádám történetének folytatását. Isten a bűnbeesés után Ádámot keresi, mert Ádám elrejtőzik. Az édentől keletre az ember Istent keresi, és Isten fokozatosan tárja föl önmagát. Káin azt kérdi Istentől, hogy őrzője-e ő testvérének. A szentek pedig azt válaszolják, hogy igen. Őrzői és jótevői vagyunk egymásnak. Ezért tesznek a szentek csodákat. A szent nem azért szent, mert csodatevő, hanem azért, mert hősies fokon gyakorolja a szeretet, ehhez a csodák visszaigazolások.
Miért van szükség csodákra?
Az édenkertben nem voltak csodák. Ádámnak és Évának úgy volt jó a világ, ahogy volt. Mint amikor egy négyévesnek minden úgy jó, ahogy van. Minden úgy volt, ahogy volt. Nem voltak kérdőjelek. Nem voltak kételyek. Nem voltak filozófusok. Az elme nem bomlott meg, mert nem volt halálfélelemmel kísért játszmázás.
A baj akkor kezdődött, amikor az ember először találkozott csavaros észjárással, az ördöggel. Aki pszichológiai fogással élt. Nem a vágyak, hanem a kívánságok felőle támadt. „Olyanok lesztek, mint az Isten.” Az ember nagyobb akar lenni önmagánál. Végül ez a kívánság hozza a gyógyulást is. Az ember Jézus legyőzi halálfélelmét és nagyobb lesz az embernél, mert hagyta, hogy kivégezzék, pedig ártatlan volt. Itt lett az ember nagyobb önmagánál. Jézus részesedett emberségünkből, hogy mi is részesedhessünk az Ő istenségéből – ahogy azt sokat halljuk a szentmisén. De miért vannak jelenések?
János volt az utolsó próféta
A Bibliából tudjuk, hogy Keresztelő Szent János volt az utolsó próféta. A Mária-jelenések pedig előjeleznek világégéseket is. Ezek azonban azért nem próféciák, mert nem Jézus eljövetelét készítik elő, hanem Mária országának eljövetelét. Ha nagyon leegyszerűsítjük őket, akkor annyit mondanak, hogy tartsunk bűnbánatot, térjünk meg és reméljük, hogy lesz az éden kerti világhoz hasonló világ itt, a földön. A Márai-jelenések üzenetei nem adnak hozzá az ember és Isten kapcsolatához, ezek az ember-ember közötti viszonyok teljes meggyógyítását ígérik. De ezek a viszonyok csak isteni igazságtétel során javíthatók meg. Aki ezt az érvelést nem fogadja el, annak még egy érvet hoznék ide János utolsó prófétaságával kapcsolatban. Isten időnként rászedi az embert. (Vö. Jer20,7)
A kommunizmus ellen
Innen értjük meg, hogy miért szól Márai a kommunizmus ellen. A kommunisták maguk akarják rendezni ember és ember viszonyát. Az igazságosság és az egyenlőség jelszavait ordibálják. Számukra Mária azt üzeni, hogy ember és ember közötti viszonyokat is csak Isten tud rendezni – azzal az emberi közreműködéssel, amit megbocsátásnak hívunk…
(Folytatjuk)